I Ærøskøbing anvendes omkring 1/3 af byens 450 huse til fritidsbrug. Det har kommunen forsøgt at stoppe ved en række prøvesager igennem det sidste års tid. Men forbuddet mod fritidsbrug gælder også for 698 huse i Marstal og Ommel-områderne.
For øjeblikket er den nye teknikdirektør Peter Nielsen i gang med et større oprydningsarbejde i teknisk forvaltnings hidtidige dispositioner, som ikke altid har fulgt kommunalbestyrelsens beslutninger eller lokalplaner.
Sagen i Ærøskøbing blev sat i gang af en anmeldelse i 2021 mod 28 boligejere i Ærøskøbing, fordi de brugte husene som fritidsbolig.
I de mange årtier med fraflytning og nedgang for Ærø var det helt accepteret og endda budt velkommen af kommunen både i Ærøskøbing og på resten af øen. Også selvom det ikke helt fulgte paragrafferne i Planloven.
MEN.
For at få gang i udviklingen - og for at få det gjort lovligt - besluttede Kommunalbestyrelsen i 2016 at lave en Tema-lokalplan, som fjernede helårskravet for hele Ærø.
Reelt var det dog kun for de 10 områder hvor der var en lokalplan som krævede helårsbeboelse. Og de lå i Marstal-Ommel-området.
Det øvrige Ærø, udenfor Ærøskøbing og Søby, ligger i landzone og her står der i Planlovens paragraf 36, at et helårshus ikke skal have tilladelse for at overgå til fritidsbolig.
MEN.
I Planloven står der også, at en kommune ikke må ændre områder fra helårsbrug til fritidsbrug. Formålet er, at undgå for mange tilfældige sommerhusområder specielt i kystområder - og Ærø er hele vejen rundt et kystområde.
Så da kommunen sendte Tema-lokalplanen i høring om ophævelse af helårspligt i de 10 Marstal-Ommel-området, så kom der en indsigelse. Eller rettere et forbud:
Erhvervstyrelsen skrev, at det var ulovligt. Med mindre at kommunen droppede alle sine potentielle bolig-områder. Ærø Kommune har udlagt grunde til op mod 2.000 boliger, som kommunen selv ejer.
FORDI.
Hvis kommunen ikke mener der er behov for helårsboliger, så kunne det opfattes som en lidt for smart måde at lave nye sommerhusområder i kystområder på.
Og så efterfølgende sælge kommunens helårsboliggrunde.
Kommunalbestyrelsen måtte på den baggrund i 2017 droppe tankerne om at droppe helårskravet på Ærø (udenfor Ærøskøbing, som er så attraktiv, at der er vedtaget særlige love for byen).
MEN.
Det betyder, at der for øjeblikket også gælder helårskrav for 698 boliger i Marstal- og Ommel-området. Og mange af dem bruges til fritidsbrug. I god tro.
Udfordring
Problemet for både kommunalbestyrelse og den nye tekniske direktør er, at samlet set så er der lovgivningsmæssige udfordringer for 25 % af alle Ærøs boliger, fordi den tekniske forvaltning har lavet en række fodfejl.
Problemerne skærpes af, at hvis kommunen nu indrømmer, at der har været alt for meget rod i den tekniske afdeling (Læs: For meget fulgte ikke regler og love) , så åbnes der op for, at husejere kan kræve erstatning.
Og. Hvis 1 vinder, så kan der komme rigtig mange krav, som kunne bringe kommunen i økonomisk forlegenhed, udover de enorme juridiske og tidsmæssige ressourcer.
Så kommunen er nødsaget til, at få det hele kørt igennem i mindelighed og få en forståelse fra borgerne om at der ikke har været ond vilje.
Det spejler sig også i det seneste direktionsmøde i kommunen hvor det besluttes at:
"Helårs- og fritidshusbeboelse i Ærøskøbing
Teknisk- og miljødirektør Peter M. Nielsen orienterede om møde den 25. november med borger om helårsbeboelse / fritidshusbeboelse i Ærøskøbing. Det står klart, at det er vigtigt, at kommunen kommunikerer så åbent og tydeligt som muligt såvel i forhold til den enkelte borger som den videre proces.
Peter M. Nielsen fremlagde forslag til plan for den kommende proces, åben og tydelig kommunikation og tidsplan.
Teknik-, miljø-, og havneudvalget vil på sit møde i december få fremlagt en sag, der orienterer om status og uddyber de afgørelser kommunen og Planklagenævnet har truffet. Punktet vil samtidig indeholde forslag til den videre proces for udarbejdelse af lokalplantillæg, herunder borgerinddragelse."
---
Så der blæser nye vinde over Ærø med den (næsten) nye kommunalbestyrelse og den nye tekniske direktør. Men det er lidt af en opgave.
__
De lokalplaner der skulle have kravet om helårsstatus ophævet er:
LOKALPLAN 6-2 – gældende for matr. nr. 75-e, 75-f, 75-i og 75-k, af Gudsgave Marstal
LOKALPLAN 13-1 - gældende for matr. nr. 110b, 110c, 110d, 111b, 111d og 112 af Gudsgave, Marstal
LOKALPLAN 18-1 - gældende for en del af erhvervsområdet vest for Marstal by
LOKALPLAN 20 - gældende for Vestbyen omkring Møllevejen
LOKALPLAN 22 - gældende for del af matrikelnumrene 226-a, 227, 230-a og hele matr. nr. 230c, alle af Gudsgave, Marstal.
LOKALPLAN 23 - gældende for Vestbyen omkring vest for Vestergade
LOKALPLAN NR. 26-1-1 Ommel med undtagelse af Østervænget, Æblehaven og idrætspladsen.
LOKALPLAN 27-1 gældende for boligområde ved Ommelsvejen.
LOKALPLAN NR. 43 -gældende for Vestbyen omkring Møllevejen
LOKALPLAN 45 - gældende for et område nord for Navigationsskolen.