Marstal-færgen blev i sommeren 2023 reddet af en blanding af nye storaktionærer, billigere renter og omlægning af lån til en aktiepost i Marstal-rederiet.
Rederiet ÆrøXpressen har netop aflagt regnskab og omsætningen for Marstal-færgen er vokset med 11 % til 19 millioner.
Det gav dog alligevel et underskud på 4 millioner kr - det er dog primært de daværende høje renteudgifter, der gav det dårlige resultat. Og det har fra starten af Marstal-Rudkøbing-linjen været finansieringsudgifterne, der har været en alt for tung byrde.
Skifte
I sommeren 2023 gik Claus Peter Skov og Hasse Larsen ind i rederiet og blev aktionærer hver med op mod 10 % ejerandel, mens den statslige Danmarks Eksport- og Investeringsfond omlagde deres lån til en ejerandel på cirka 30 %.
Fonden har dog kun de stemme-svage B-aktier, mens Larsen og Skov sidder på de stemmetunge A-aktier - dertil kommer flere hundrede småaktionærer.
De 2 storaktionærer bor henholdsvis på Thurø for Skovs vedkommende og på øen Birkholm for Hasse Larsens vedkommende - Hasse er også kendt som Marstals største boligejer, med op mod 50 lejeboliger.
Modellen
For at få Marstal-færgen til at komme i solid drift er lånerenten sat ned og afdragene er sat i bero i en periode. Der er tilført 10 millioner kr. i ny aktiekapital og konverteret lån for 11 millioner kr til aktier.
Samlet set betyder det, at selskabet er kommet ud af 2023 med en positiv egenkapital på 12 millioner kr.
I 2024 håber Skov, som er formand for rederiet, at man kan nå et nulresultat. Årsagen er de ændrede renteudgifter + en aftale med Ærø Kommune om mindre havneafgiftter og større andel at statstilskuddet til færgedrift - og flere passagerer.