Svendborg Ret har med sin nye dom gjort det muligt for Ejgil Clausen at sælge sit lejemål i Marstal til Netto. Godt nok afgjorde dommeren, at værftet, som er nabo, havde en forkøbsret, men det er til et gammelt selskab, som ikke længere har lejemålet.
Med den nye dom kan salget af grunden nu effektueres. Der er dog den lille hage ved det, at værftet, som har Marstals store investor Hasse Larsen som partner i sagen, kan anke dommen til landsretten.
Umiddelbart er det dog lidt op af bakke, da det er en forkøbsret til et selskab, men der står ikke i aftalen mellem værftet og Clausen, at lejemålet ikke kan fjernes fra selskabet - og det er det blevet.
Kommunalbestyrelsen vedtog i januar, at udviklingen af Marstals centrum skal udvikles ned til færge-lejet, så nu er der grønt lys for at starte processen med byggeriet af en ny Netto til venstre for Marstal-færgen.
Ærø Kommune ejer
Det er Ærø kommune der ejer næsten alle havnens arealer, som virksomheder så lejer sig ind på. Ejerskabet er enten direkte eller gennem kommunens havneselskab.
Det gælder også færgeområdet, hvor den private Marstal-færge lægger til, og området til venstre for færgen hvor der nu står olietanke og hvor Netto skal bygge.
Ærø Kommune har en lejeaftale med Ejgil Clausen, Øboens Olieprodukter, der ejer 3 mindre bygninger, som står på kommunens "Netto-grund".
Salling Group
Salling Group har lagt billet ind på at købe grundarealet mellem færgen og bådværftet til en ny Netto. Men ifølge Tinglysning, hvor ejere af fast ejendom står, så er det fortsat Ærø Kommune der ejer arealet.
Hvis kommunen havde solgt arealet ville der også stå et salgsbeløb i kommune-regnskabet.
Ærø Kommune har givet Saling en hensigtserklæring, men kommunen er dog forpligtet til at sende grunden i udbud, så alle kan i princippet byde højest.
Ejgil Clausen
Ejgil Clausen ejer Øboens Olieprodukter, med 3 bygninger på i alt 164 kvm, der står på Netto-arealet som kommunen ejer. Det er dog Ærø Kommune der ejer olietankene og som Clausen lejer/råder over.
Clausen har indgået en aftale med Salling om, at han vil afstå sit lejemål til dem, når lokalplanen for Marstals nye bymidte er vedtaget - det blev den som bekendt i januar 2024.
Bådeværftet og lejeaftalen
Fabricius-familien, der ejer HCC bådeværft, vil have stoppet Netto-byggeriet og byudviklingen ned på havnen, fordi værftet mener, at det i fremtiden vil være svært at få plads til at udvide og dermed også støje mere, når der kommer flere butikker, caféer, gallerier og mere museum.
Fra gammel tid skulle der ligge et dokument der giver værftet en forkøbsret til Clausens lejemål og bygninger. Det har dommen givet dem ret i, men kun i, at de har ret til selve selskabet, som en gang havde lejemålet, og det lejemål er flyttet over i Clausens regi.
Lejeaftalen mellem kommunen og den virksomhed som driver olievirksomhed på området, strækker sig omkring 50 år tilbage:
I 1986 køber Svend Aage Secher bygningerne på arealet og sælger dem og lejeaftalen videre i 2003 for 745.000 kr til Ejgil Clausens firma Tankanlæg Marstal-Søby.
Oprensning ikke nødvendigt
Store dele af havnearealerne i Marstal er forurenede og det gælder ikke mindst oliegrunden hvor Netto gerne vil bygge.
Det er dog en udbredt misforståelse, at grunden skal oprenses for at bygge en butik og en parkeringsplads. Det vil kun komme på tale hvis der skal bygges boliger eller børnehaver.
Når der bygges butik på Netto-grunden skal entreprenøren fremlægge en plan for hvordan det sikres, at forurening ikke kan dampe op i den nye bygning - det sker i praksis ved hjælp af en plastik-membran.
Netto-grunden er en såkaldt V2-grund, hvilet betyder at Region Syddanmark har kortlagt grunden som forurenet, men også, at der ikke er risiko for drikkevandet i Marstal - det hentes op udenfor byen.
Den forurenede jord fra udgravningen til byggeriet kan enten lægges i en jordvold, det anbefales nu om dage, eller det kan køres til et depot for olieforurenet jord.
____
Af redaktør Carsten Lehrskov Schmidt
redaktion@aeroedagblad.dk