Ærø vil bygge sine egne el-færger, og går dermed ikke med i det store fælles-kommunale projekt med Standardfærger, som flere af landets øvrige færge-kommuner har valgt.
Standard-færgekonceptet er udviklet af Odense Marine Technology, OMT, og Pension Danmark, som tilbyder en samlet finans- og byggepakke.
Foreløbig har Faaborg-Midtfyn, Svendborg, Aalborg, Odder og Slagelse valgt denne pakke.
Ærøs udfordring
Ærø skal bruge 2 elfærger på Ærøskøbing-Svendborg-ruten, men har 2 store problemer:
* Prisen er oppe omkring 800 millioner kr, når man sammenligner med de elfærger der er på vej i de øvrige færgekommuner. Der var afsat lidt over 400 millioner til de 2 elfærger.
OG
* Svendborg er ikke interesseret i at få endnu større færger ind i deres gamle havnemiljø - Ærøfærgerne er slet ikke tegnet med i udviklingen af Svendborg Havn.
Skal overbevises
Der er nedsat en færgegruppe på Ærø med borgmesteren i spidsen, og her har man besluttet, at Standardfærgen med Pension Danmarks leasing-model er for dyr.
Ærø skal nu igang med at overbevise Trafikstyrelsen om, at de 72 millioner i støtte som øen blev tildelt også må anvendes til eget færgebyggeri. For Trafikstyrelsen havde som betingelse for at give Ærø 25 % af alle støttekroner til elfærger, at der blev købt Standardfærge-konceptet. Som Trafikstyrelsen skrev om tildelingen til Ærø:
"De projekter hvor der indkøbes en ”standardfærge” efter det koncept, som er udviklet i regi af Færgesekretariatet, generelt har en høj modenhed og i højere grad end andre kan opnå stordriftsfordele. Derfor er disse prioriteret i forhold til andre projekter, som er mindre modne."
Og med den begrundelse fik Ærø støtten.
Ærøs plan er nu selv at udvikle og bygge 2 elfærger og få dem finansieret af Kommunekredit. Ærø forventer at få Trafikstyrelsens accept, fordi øen allerede har bygget elfærgen Ellen, der har sejlet på Søby-Fyns Hav på Als.
Dropper elfærger og går selv
I Kalundborg har kommunalbestyrelsen taget konsekvensen af de voldsomme priser og har helt droppet el-byggeriet af Sejerø-færgen med 36 biler og 245 passagerer og Nekselø-færgen med 8 biler og 98 passagerer. Her var prisen allerede i efteråret 2022 steget til 324 millioner kr.
På Lolland har man ligesom Ærø droppet Standardfærge-konceptet, da man fandt det for dyrt. Kommunalbestyrelsen forventer at Femø-færgen med plads til 18 biler og 98 passagerer vil koste minimum 101 millioner.