Projektet med Ærøs 2 store el-færger til op mod 500 millioner kr er nu så langt, at færgedirektør Keld Møller kan give en status. Undersøgelserne vil danne grundlag for den endelige beslutning i kommunalbestyrelsen i det sene efterår.
- For at kunne opretholde sejlplanen på Ærøskøbing-ruten er det nødvendigt at kunne lade i begge havne, og det forberedende arbejde til havnenes indretning er nu afsluttet, siger færgedirektør Keld Møller fra Ærø-færgerne, der ejes af Ærø Kommune.
- Konkrete designs ventes udarbejdet i løbet af sensommeren (Læs: September).
- Elfærgerne skal bruge meget strøm, og ladningen skal gå hurtigt, for at sikre, at sejlplanen kan opretholdes. Derfor skal der lagres energi på havnene, så der hurtigt kan sendes en masse strøm videre til færgernes batterier, når de ankommer til havnen.
- I det tidsrum hvor færgen er ude at sejle, kan der løbende opsamles strøm på havnen.
Opsamling af energi
- Når vinden ikke blæser, eller solen ikke skinner, så importerer Ærø energi. Men importen kan reduceres, eller måske helt undgås, hvis der bygges energilagringsløsninger ind i det ærøske elnet, siger Keld Møller.
- Udviklingen af batterier går hurtigt, og der er mange flere muligheder for valg af leverandør og batteritye, end da elfærgen Ellen blev udviklet (Læs: Blev i 2019 sat ind mellem Søby og Als).
- Men der er også nye måder at gemme strøm direkte, fx. ved hjælp af de såkaldte flywheels (Læs: Svinghjul der generer strøm når der er overskudsenergi, et mekanisk batteri).
- Alternativt kan man gemme strømmen i andre energiformer, fx som brint, men det medvirker et stort energitab. Omkring 70 % af energien tabes, når man konverterer strøm til brint, og det skal konverteres tilbage igen, for at høste strømmen.
Ruteanalyse og skrog
- Ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg, kræver en nøje analyse i forhold til valg af skrogtype, men også i forhold til at samle dokumentation til den påkrævede miljøundersøgelse (miljøscreening), hvor det undersøges hvordan sejladsen vil påvirke det Sydfynske Øhav, som er et Natura 2000-område, siger Keld Møller.
- Ruteanalysen er i sin afsluttende fase og samtidig er undersøgelserne om den optimale skrogtype i fuld gang, og resultaterne kan ventes offentliggjort inden længe.
Til tiden
Byggeriet af de 2 færger vil foregå forskudt, så færge nummer 2 påbegyndes et halvt års tid efter den første.
De 2 færger vil dermed også blive sat i drift forskudt af hinanden, og det forventes at den første færge er i drift i midten af 2026, ifølge færgeselskabet.
Mens færge nummer 2 færdiggøres, skal én af de gamle færger dække driften på ruten, sammen med den første nye færge.