Efter den seneste splittelse i lokallisten Ærø Plus, hvor Knud Borch har meldt sig ud, så er færgekampen trådt ind i en ny fase. Det er nu de Marstal-baserede Konservative, der sidder med nøglen til færgerne.
Da den kommunale færge "Marstal" blev flyttet fra Marstal-Rudkøbing-ruten til Ærøskøbing tilbage i 2013, mod at folkeskolerne blev samlet på Marstal Skole, har der været en voksende irritation blandt toneangivende folk i Marstal: Vi vil have en færge, for det giver mere liv til byen.
I slutningen af 2019 blev en ny færge sat ind på Marstal-Rudkøbing-ruten, ÆrøXpressen, finansieret og drevet i privat regi.
Siden da er kampen bølget frem og tilbage i kommunalbestyrelsen: Hovedparten af medlemmerne har støttet synspunktet om, at en krone givet til den private Marstal-færge var en tabt krone for kommunen, fordi den driver de 4 færger der sejler fra henholdsvis Søby og Ærøskøbing.
Udsving
En række partier og lokallister har deres basis i Marstal-området, som samtidig udgør halvdelen af Ærøs befolkning. Det har gjort det svært at støtte kommune-synspunktet, fremfor Marstal-frem-for-alt synspunktet - man møder jo folk nede i Brugsen....
Det gav også voldsomme udsving ved kommunalvalget i november 2021, hvor lokallisten Ærø Plus sejrede og fik 3 mandater. Den blev opfattet som en Marstal-liste med Nej til Netto på havnen og Ja til ekstra støtte til Marstal-færgen.
Men virkeligheden var anderledes - Ærø Plus-listen var nok imod Netto, men satser mere på penge til kommunal velfærd end til støtte til Marstal-færgen.
Det fik først Carl Jørgen Heide til at gå fra listen i foråret 2023. Heide er kontor-ansat i ÆrøXpressen, og mente ikke, at lokallisten bakkede nok op om tilskud til selvsamme færge.
I februar 2024 gik Marstal-boen Iza Alfredsen fra Venstre og blev løsgænger. Årsagen var, at hun ikke mente, at Venstre støttede Marstal-færgen nok.
Og nu har Marstal-boen Knud Borck her i marts meldt sig ud af lokallisten Ærø Plus, fordi han ikke mente, at lokallisten støttede Marstal-færgen nok.
Hvad nu
Der er nu 10 grupperinger blandt kommunalbestyrelsens 15 medlemmer og Konservative er blevet tungen på vægtskålen.
Socialdemokratiet med sine 4 mandater og borgmesterposten er klare kommune-støtter. Det samme er SFs ene mandat. De konservative er med sine 3 mandater konstitueret sammen med Socialdemokratiet på blandt andet kommune-færge-støtten, og har til gengæld fået formandsposterne både i Teknikudvalget og i Social- og Kulturudvalget.
MEN.
Marstal-området har altid været den konservative højborg - Ærøskøbing-området er mere hippiehejs, socialdemokrater og rigfolk, mens Søby-området var en Venstre-bastion.
De konservative var med til at stemme Marstals byudvidelse ned til havnen igennem, men har haft stadig sværere ved at stå fast på færgeområdet.
Det var ellers aftalt i konstitueringen efter kommunalvalget at der skulle satses på de 4 kommunefærger - ikke mindst fordi der skal bygges 2 dyre elfærger, hvor der skal rigtig mange passagerer og biler igennem før de kan løbe rundt. Og jo mere Marstal-færgen snupper i stats-tilskud, pasagerer og biler, desto mindre er der til el-færgerne.
I første omgang vaklede de konservative da længden på færgerne skulle besluttes - planen var 80 m, men det fik de konservative skåret ned til 70 m. For det vil betyde, at hvis turismen fortsætter med at vokse, så vil der igen blive udsolgt på (de for små) Ærøskøbing-el-færger, og dermed ville flere folk tage Marstal-færgen.
På det seneste er Konervative også gået i felten for at få billigere afgifter for Marstal-færgen.
Så lige nu er situationen uklar: Hvis Konservative samlet går med Marstal-støtterne i kommunalbestyrelsen, så er der flertal "mod" kommunefærgerne og til gengæld større økonomisk støtte til Marstal-færgen.
Det bliver så kompliceret af, at Heide ikke kan deltage i afstemningerne, da han er ansat i Marstal-færgen. I stedet skal suppleanten for ham træde til, men han/hun tilhører jo Ærø Plus, som Heide er brudt ud af - og Ærø Plus-personen må forventes at støtte kommunefløjen. Hvis personen vælger at afstå, så står stemmetallene lige.
Færgekampen er ikke kun om 1-2-3 millioner ekstra til Marstal-færgen, men også hele el-færge investeringen.
Der er desuden kommunalvalg til næste år, så der er rigtig meget på spil, for de 10 lister, partier og løsgængere.
Og hvem kan stole på hvem, når det snerper til.
___
Af redaktør Carsten L. Schmidt
redaktion@aeroedagblad.dk