Ærø Kommune får samlet 83 millioner i færgestøtte fra staten, dels til at sikre stabil færgedrift til en øen og dels per sejlet kilometer. Den private ÆrøXpressen i Marstal er utilfreds med at der kun går 4 millioner til deres færgedrift.
Ærø får et årligt statstilskud som ø-kommune uden en bro på 42 millioner kr. Hertil kommer 11 millioner som udmåles ud fra antallet af passagerer, biler og lastbiler + hvor langt der sejles. i alt 53 millioner.
Oveni det kommer der 30 milllioner til at nedsætte færgetaksterne for lastbiler, biler og passagerer.
Det store tilskud på 53 millioner gives fordi det er mere bøvlet og udgiftstungt at drive en ø, så pengene er ikke øremærket til færgedrift.
Derfor afvises Marstal-kravet af Ærø kommune og dens rederi Ærøfærgerne, der besejler Svendborg, Faaborg og Fynshav på Als.
Da det er et generelt tilskud til Ærø Kommune vil det desuden være ulovligt at give penge til Marstal-færgen, da en kommune ikke må støtte bestemte private virksomheder.
Tilskudsmuligheden blev i 2021 afvist af den øverste administrative enhed:
"Ankestyrelsen vurderer, at Ærø Kommune ikke lovligt kan yde støtte til ÆrøXpressen A/S. Vi lægger vægt på, at lov om færgefart alene giver mulighed for at kommuner enten selv kan drive en færgerute eller betale private operatører for at udføre opgaven. Det fremgår desuden af lovens forarbejder, at kommuner ikke kan yde støtte til virksomheder, der forestår færgedrift."
Marstal-færgen får dog sin andel af statsstøtten til nedsættelse af færgepriserne, men det sker ud fra landevejsprincippet, hvor tilskuddet gives ud fra afstanden mellem Marstal og Rudkøbing. Landevejsprincippet går ud på, at udgiften skal være den samme at køre på landevej som at tage en færge.
Men der er ikke særlig langt fra Marstal til Rudkøbing, 16 km, i forhold til Søby-Faaborg med 18 km, Søby-Als med 19 km og Ærøskøbing-Svendborg med 24 km. Så derfor vil Marstal-færgen gerne have lavet princippet om, så der i stedet gives penge udfra hvor mange passagerer, biler og lastbiler der transporteres.
Det vurderer Marstal-færgen vil give en ekstra million i kassen, så der i alt kommer 5 millioner kr i tilskud.
Det er lovligt for kommunen at ændre princippet fra km til antal.
Men umiddelbart er der ikke den store velvillighed, for flere penge til Marstal-færgen betyder færre penge i kommunekassen.
Omvendt kan Kommunalbestyrelsen også vælge at være flink, for at mindske modsætningerne mellem Marstal og rådhuset i Ærøskøbing.
Meget kan tyde på, at den sidste løsning vælges, for så har Kommunalbestyrelsen givet alt hvad den lovligt må - 5 millioner - og det er trods alt ikke så meget ud af de 83 millioner der sejler ind i kommunekassen i 2023. Og så er der nogenlunde lagt låg på.
____
Kommunens administration har haft en større dialog med diverse ministerier for af få en endelig afklaring på færgepengene. Læs bilagene HER.