Den største gruppe i kommunalbestyrelsen, udover borgmesterpartiet Socialdemokratiet, er de Konservative med 4 mandater ud af 15. De Konservative støttede vedtagelsen i april 2022 om køb af 2 nye elfærger, men efter, at den forventede pris er mere end fordoblet, så bakker den konservative gruppe nu reelt ud af flertallet.
Med stemmerne 10 mod 5 vedtog kommunalbestyrelsen i 2022 at bygge 2 nye elfærger med kapacitet på 80 biler hver. Men med det Konservative skift til skeptikerne/modstanderne er der 8 på denne side, mens der kun er 7 på vi-bygger-nu siden.
Tilskud og pris
Ærø fik i december 2021 tilsagn om 72 millioner i tilskud til 2 nye elfærger, der skal sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg.
I Ærøs oprindelige budget var der afsat 400 millioner til det samlede projekt, men prisstigninger på aluminium/stål og materialer til batterier og landanlæg og udvidelse af havnene betyder, at der skal findes 6-700 millioner kr. En ekstra udgift er også, at Svendborg Kommune ikke vil betale for udvidelsen af deres færgehavn, da de mener, at det kun giver ulemper at få større Ærø-færger i en proces hvor Svendborg havn er ved at blive ombygget til hygge.
Bastant udmelding
De konservative, som har deres bastion i Marstal, og også har Marstal-Rudkøbing-færgen som et hjerteprojekt, skriver nu:
Et markant flertal i kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune har igangsat projekt “E-ferry Twins” tilbage i 2022, da vores nuværende tvilling-færger står for udskiftning.
Det er en meget stor beslutning vi som ø står over for. Spørgsmålene fra befolkningen er mange og det forstår vi godt.
Projektet er stemplet “Fortrolig” eller det meste er og det vigtigst i vores øjne, nemlig økonomien, kan vi kun dele internt i kommunalbestyrelsen.
Det er i bund og grund det vi har mest brug for at kunne fortælle øens borger, hvordan vi forventer Ærøfærgerne og Ærø Kommunes økonomi kommer til at se ud i fremtiden.
Vi mener vi bør gense muligheden for at åbne mere op for økonomien i projektet, så vi kan skabt ro og vished om hvad det er vi ser ind i.
I den nuværende situation, ser vi også gerne at vi afsøger andre alternativer for vores fremtidige færgedrift. Det er nu vi har muligheden.
Vi Konservative sagde “ja” tilbage i 2022 og igen 2023 hvor vi fik forelagt en foreløbig økonomisk beregning. Den er allerede nu skredet med adskillige millioner grundet mere korrekte beregninger fra Niras (ingeniørfirmaet projektet benytter) på hvad de forventer det koster at bygge tre nye færgelejer og havneanlæg.
Det bekymrer os meget, at vi ser ind i så markant store udgifter til langanlæggene.
Vi spørger os selv, hvad gør andre rederier, kommuner og kan vi høste erfaringer hos Færgesekretariatet og har vi truffet den rette beslutning?!
Vores nuværende færger koster rigtige mange millioner i vedligehold og i de næste år, vil særligt tvilling-færgerne være særligt udfordret.
Vi ved reelt ikke hvad det kommer til at koste at vedligeholde, fordi det er noget ældre grej vi sejler med og hvad der bliver stillet af krav fra Søfartsstyrelsen ved dokninger.
Det afgørende for os er at vores kernevelfærd ikke skal holde for, når vi skal drifte vores nuværende færger og fremtidige nye tonnage.
Med det sagt, ser vi gerne at vi allerede nu begynder at "spænde livremmen ind” og laver de nødvendige besparelser for at kunne dække af for de øgede udgifter vi står foran nu og i årene fremover.
1. Vi ønsker derfor at søge opbakning til:
Mere åbenhed i projekt "E-Ferry Twins", herunder offentligt informationsmøde.
2. Vi ønsker konkrete aftaler for hvem der skal afholde merudgiften til fremtidig tonnage.
3. At vi til den kommende budgetplanlægning sætter et princip op, at evt. merudgifter hos Ærøfærgerne skal afholdes inden for egen ramme.
4. Vi afsætter de nødvendige midler, så det kan undersøges hvor meget en forlængelse af nuværende tvilling færger og ændring til batteridrift vil koste. Resultatet fremlægges sammen med udbuddet af nye færger er klar til politisk godkendelse.
5. Vi ønsker at mulighederne afsøges for en udlicitering af vores samlet færgefart. Resultatet fremlægges sammen med udbuddet af nye færger er klar til politisk godkendelse.
På vegne af De Konservative på Ærø
Mads Boeberg Hansen