Fyns Amts Avis får ingen annoncer fra Ærøs virksomheder og antallet af abonnenter falder, derfor sælges bladhuset på havnen i Ærøskøbing. Avisens nu enlige journalist er flyttet til kontorfællesskabet Motorfabrikken i Marstal.
Facebook, Google og andre sociale medier har taget langt de fleste annoncekroner fra både lokale og landsdækkende aviser. Det rammer også Fyns Amts Avis.
Avisen har valgt en redaktionel linie for Ærø der hedder personhistorier, som rammer fint i det ældre-gamle segment, som er de traditionelle og vigtige avis-abonnenter - der er cirka 400 tilbage på Ærø, svarende til cirka 10 % af den voksne befolkning.
Fyns Amts Avis har fået konkurrence i de sidste 3 år af Ærø Dagblad, som er gratis, hvortil kommer de nævnte sociale medier og Ærø Ugeavis, der oplyser om aktiviteter og dødsfald. Og det er i Ærø Ugeavis de lokale annoncekroner bruges, mens Fyns Amts Avis får tæt på 0 kr fra øen både hvad angår private og kommunens annoncering.
Alle begræder Fyns Amts Avis udtræden af den ærøske samfund, men i praksis er status, at kommunen ikke lægger annoncekroner i avisen, dem under 60 år syntes ikke avisen er relevant, og hvert år dør cirka 100 abonnenter.
Bladhuset
Bladhuset på Ærøskøbing Havn 19 kommer til salg til januar og er i alt på 178 kvm på en 427 kvm grund.
Bygningen er indrettet til kontor, men er oplagt til is, burgers og andre turist-orienterede aktiviteter.
Et Fyns Amts Avis-selskab købte ejendmmen i januar 2005 for 880.000 kr.
- Det bliver sat til salg hos Nordicals i det nye år, siger bestyrelsesformand Hans Erik Nellegaard til Fyns Amts Avis.