Der var givet tilladelse og penge til en udvidelse af Søby Havn, så krydstogtskibe kunne lægge til en 240 m kaj. Det er droppet og der satses udelukkende på erhvervsskibe (Læs: Reparationer til Søby Værft). Det skal kommunalbestyrelsen nu give sit tilsagn til.
Kontakt
Søby Havn
Projektcehf Rico Boye Jensen
rb@ricoboye.dk
Projektet i Søby er blevet indskrænket så det primært tjener Søby Værfts behov for at kunne få større skibe ind, mens tankerne om øget turisme i form af kyrdstogtskibe og flere lystsejlere er droppet i det projekt der nu er sendt i udbud.
- Den oprindelige tilladelse fra Trafikstyrelsen var på det helt store projekt til 260 millioner kr, siger projektchef Rico Boye Jensen.
- Nu er vi ved at få tilrettet tilladelsen til nuværende projekt. Det er en indskrænkning og derfor ret let. Påvirkningen er jo mindre.
- I det nuværende projekt skal krydstogtskajen flyttes cirka 10-15 meter. Det ændrer grænsen mellem lystbådehavn og fiskerihavn/havnebassin med samme cirka 15 m.
- Det er jo meget små ændringer men det kræver alligevel en dispensation fra lokalplanen. Det behandler kommunen.
Søby Havn skriver:
"Dybtvandskajen (Krydstogtsmolen) reduceres fra 240 m til 155 m". Det er besluttet "at havneudvidelsen skal fokusere på at optimere erhvervshavnen."
Formålet er at spare penge.
Accept af ændring
Kommunens tekniske forvaltning accepterer, at turismen fjernes fra projektet og skriver:
"Da der ikke er nævneværdige ændringer i det samlede udtryk ... er der ikke er brug for udarbejdelse af ny lokalplan."
MEN
"Det bliver lagt op til politisk behandling i marts måned" (Læs: Teknik-, miljø- og havneudvalgets møde den 24. marts).
Teknisk afdeling indstiller, at projektændringen godkendes.
Ansøgning allerede indsendt
Allerede i november 2021 har Søby Havn ansøgt Trafikstyrelsen om ændring af tilladelsen til udvidelsen af Søby Havn der blev meddelt juni 2021.
Projektet
Søby Havn skal nu kun udvikles for 116 millioner, hvor de 75 millioner kommer fra staten, mens Ærø kommune bidrager med 41 millioner - kommunen har i forvejen givet 3 millioner til forarbejderne.
De væsentligste forskelle mellem de 2 projekter er:
• Lystbådehavnsafsnittet udvides ikke mod øst.
• Eksisterende strand mod øst udvides/ændres ikke.
• Molehovederne etableres tættere på land.
• Reduceret uddybning i havnebassin til vanddybde på 8,5 m mod 10,0 m samt reduceret areal der uddybes.
• Udvidelse af eksisterende midterkaj udgår. Dette er i VVM benævnt ”Ny lossekaj”.
• Dybtvandskajen (Krydstogtsmolen) reduceres fra 240 m. til 155 m. Den vinkles en smule anderledes.
Planen
I januar 2021 blev lokalplanen vedtaget for Søby Havn, som var forudsætningen for at projektet kunne sættes i gang. Skitsen til hele projektet er udarbejdet af ingeniørfirmaet Rambøll, mens A1 blev valgt til den endelige projektering.
Hele projektet vil forventeligt stå færdigt i sommeren 2024.
Udvidelsen
Den samlede udvidelse af Søby Havn omfatter:
* Spidserne af kajer (molerne) skulle 300 m ud i havet, fra de nuværende 125 m. Det reduceres nu.
* Dybden udvides fra 6,5 m til 8,5 m - oprindelig var tanken op til 10 m.
• Erhvervshavnen udvides mod nordvest til skibe op til 150 m. Kajen bygges ved den nuværende inderhavn.
* Kaj til krydstogtskibe på nu 150 m. Det er i dag ikke muligt for krydstogtsskibe at lægge til kaj på Ærø, hvorfor besøgende skibe ankrer op udenfor og sender passagerer ind med mindre både.
* Omlægning af ankomstområdet til de 2 færger, herunder med faciliteter til miljørigtigt brændstof og ladestandere.
Bygherren for projektet er Søby Havn, som er en selvejende institution, der har til formål at drive havnen.
Værft og lystbåde
• Lystbådehavnen skulle oprindeligt være udvidet fra 180 pladser til 240 pladser. Det er droppet - den er dog med i miljø-tilladelsen, VVM, som kom i juni 2021,så projektet kan tages op igen hvis der findes penge.
Søby Værft har planer om at bygge en ny tørdok på 185m x 40m, men Søby Værfts nye direktør har meldt ud, at der vil være en tilpasningsperiode af værftets aktiviteter. Derfor må det forventes at der går et stykke tid før de store byggerier for alvor kommer på tegnebrædtet.
Miljø-undersøgelser og lokalplan
Søby Havn er den eneste af de 3 store ærøske havne, der ligger uden for miljøbeskyttede Natura 2000-områder. Søby Havn er derfor den eneste havn på Ærø, der har en reel mulighed for at udvide kraftigt.
I september 2020 kom Rambøll med en 373 siders VVM-undersøgelse, som ligger til grund for Søby Havns kommuneplantillæg 20 og lokalplan 19-13, der blev vedtaget af kommunalbestyrelsen i januar 2021.
Statsstøtte
Statens rådgiver Kammeradvokaten vurderede i 2016 Søby Havn-projektet i forhold til EUs statsstøtteregler.
Konklusionen var, at staten gerne må støtte havneudvidelsen, men ikke hjælpe Søby Værft, som derfor nu står for sit eget byggeri.
Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har meddelt, at den selvejende Søby Havn kan sidestilles med en ren kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud, da havnen udfører "kommunale" opgaver, såsom drift af havneanlæg, betjening af skibe og areallejere.
Søby havns historie
I midten af 1800-tallet var havnen kun en primitiv pælebro, hvor færgen mellem Als og Søby kunne lægge til.
I 1865 byggede fiskerne en stenmole med bolværk.
I 1903 fik Søby færgeforbindelse med Faaborg, men et rigtigt færgeleje blev først anlagt i 1933.
Søby Værft blev grundlagt i 1931. Havneudvidelserne i 1955, 1991 og 2006 kom primært som følge af værtets behov for større plads - værftet kan nu tage skibe på op til 135 m.
Værftet og havnens øvrige virksomheder betaler leje af arealerne til Søby Havn.