Det store projekt til 8-900 millioner kr, som skulle give Ærø 2 nye elfærger mellem Svendborg og Ærøskøbing, blev aflivet på kommunalbestyrelsesmødet i november. Nu skal der findes en ny løsning for dieselfærgerne. Ærø Dagblad beskriver her de 3 muligheder.
* Standardfærger. Ærø har tidligere afvist forslaget fra et konsortium, som ville tilbyde el-færger magen til dem som konsortiet skal bygge for flere andre kommuner. Men Ærø mente, de kunne bygge billigere selv og få lån til færgerne til det halve i renter. Konsortiet består af det fælles-kommunale Færgesekretariatet med Pension Danmark som finansieringskilde og Odense Marine Technology, OMT, som teknisk ledelse. Standardfærgerne er billige i byggepris, da der køres efter et fælles koncept, til gengæld er leasing-afgiften relativ høj.
* Privatisering. Ærø har allerede 1 privat færgeslskab, ÆrøXpressen, der sejler fra Marstal til Rudkøbing på Langeland. Øens 4 andre færger drives af kommunens Ærøfærgerne mellem Søby-Als, Søby-Faaborg og med 2 færger Ærøskøbing-Svendborg. Især ruten Ærøskøbing-Svendborg kunne være interessant for et privat aktør, da hovedparten af øens passagerer og biler bruger denne rute, da Odense-motorvejen og jernbanen ender i Svendborg. Et godt bud kunne være Molslinjen, som i forvejen driver færger til Samsø, Fanø, Bornholm og Als-Faaborg (Bøjden).
* Små færger. Med til at gøre det nedlagte færgeprojekt ekstra dyrt var, at hele havnen i Ærøskøbing skulle flyttes mod vest, fordi færgerne var relativt store, og kajområdet i Svendborg skulle udvides ud i havnen. Og Svendborg ville betale 0 kr, da byen mente, at de nye store færger kun gavnede Ærø. Alternativet kunne være 2 færger i samme størrelse som de nuværende, for det er kun i sommerferien, at færgerne er fyldte. Ulempen er, at det bliver svært at få udviklet turistindsutrien med flere turister til øen - for Ærø er en typisk sommer-ø, da der ikke er nogen væsentlige attraktioner udover naturen og det gamle Ærøskøbing.
Ombygning af dieselfærgerne til el-drift vil ikke være en mulighed, da det vil betyde, at der kun vil være 1 færge til rådighed på færgeruten i mange måneder, mens den anden ombygges.
Kommunalbestyrelsen har nu bedt forvatningen om at komme med bud på nye modeller for elfærger, for opgaven skal løses, da de nuværende dieselfærger er gamle og får stadig flere reparationer, og dermed aflysninger. Desuden kommer der kraftige statsafgifter på diesel i de kommende år, for at presse færge-rederier til at skifte over til mere miljøvenlige elfærger.