En bro fra Søby-færgens anlægsplads i Fynshav på Als til Faaborg er kommet et skridt nærmere med en ny ranalyse fra Transportministeriet, der viser, at projektet kan bygges for 22 milliarder.
Planen er, at broen starter ved Søby-havnen i Fynshav på Als og lander på den sydlige spids af Horneland på Fyn lidt vest for Faaborg.
Løsningen består af en skråstagsbro, som på Øresund, hvor skibene sejler, og en bro-dæmning, som på den vestlige side af Storebælt , på resten af strækningen.
Broen bilver 11 km fra kyst til kyst.
Hvis det i 2025 besluttes at bygge broen, vil der forventeligt først være en bro klar i 2032.
Betydning for Ærø
Ærø vil blive påvirket af broen på flere måder:
* Det bliver langt hurtigere for tyskere at køre til Søby-færgen i Fynshav, fordi der sker udvidelse af vejen fra Sønderborg til Fynshav. Fra den tyske grænse til Ærøfærgen vil det fremover tage 30-35 minutter.
* Det bliver en helt ny hurtig mulighed for sønderjyder og tyskere for at tage til Fyn på ferie og business. Det vil smitte af på Ærø med flere besøg når turister er på rundtur på Fyn og det sydfynske øhav (Læs: Ærø).
* Det kan (måske) få nogle turister sydfra vælge den lette køretur til feriemål på Fyn, fremfor den mere besværlige færgetur til Søby.
Samlet set vil det få tyskere til at opleve Fyn som lige så let som Jylland som feriemål - og det vil give milliarder i ekstra Fyn-feriekroner for sommerhuse, attraktioner, butikker og restauranter.
Baggrund
På baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt (Læs: Danmarks statslige brobyggere) og Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Det skal afhjælpe Lillebæts-broens flaskehals, og samtidig spares der bilkørsel (Læs: Forurening).
For linjeføringer på land er der undersøgt opgradering af eksisterende strækninger til 2+1 vej med omfartsveje og udretning af kurver.
Forbindelsen kan ikke fuldt ud brugerbetales, men kræver et tilskud på 11 milliarder med en tilbagebetalingstid på 40 år. Både Øresundsbroen og Storebæltsbroen er allerede betalt tilbage og blev til pengemaskiner lang tid før forventet.
Se rapporten HER.