Både det kommunale rederi Ærøfærgerne og det private Marstal-rederi ÆrøXpressen er begyndt at bruge statens tilskud til billige færgepriser ved at give rabat på særlige afgange.
Statens tilskud til ø-færger kaldes Landevejsprincippet, altså at det skal være lige så billigt at køre 1 km på en vej, som at sejle 1 km. Det omfatter Ærøs 4 færgeruter og desuden 29 andre ø-færgeruter i Danmark - der omfatter 19.000 ø-boere, heraf knap 6.000 på Ærø.
Her i 2024 gives der 150 millioner kr til nedsættelse af færgetaksterne. Det er 51 millioner mere end der blev givet i 2023, fordi landevejsprincippet nu også omfatter sommerferien, hvor der hidtil ikke har været tilskud til billigere billetter.
Færgeruterne kan selv vælge hvordan de vil bruge tilskuddet:
* Sprede tilskuddet jævnt ud over hele året og alle afgange.
* Gøre de mindst attraktive afgange billigere, det vil sige de tidlige og sene afgange.
* Gøre det esktra billigt i vinterhalvåret for at trække flere turister til når mangler kunder i butikker, restauranter og overnatning.
På Ærø har begge rederier kørt med jævne priser hele året, men der er nu en opblødning på vej over mod forskellige priser når der ønskes flere passagerer eller køretøjer på udvalgte afgange:
* Marstal-færgen tilbyder i november og december 1/2 pris om lørdagen til både biler, cykler og passager.
* Ærøskøbing-færgeruten vil gøre det gratis for campingvogne og 1/2 pris for autocampere i juni-juli-august på de tidlige og sene afgange.
Se seneste Bekendtgørelse om tilskud til færgerne HER.
Og se reglerne for Landevejsprincippet HER.
Se evaluering af Landevejsprincippet HER.