Trafikstyrelsen gav Marstal-færgen det største tilskud af alle dieselfærger der skulle omstilles til el-drift,på 7,5 millioner. Men nu er projektet ikke mere i proces.
- Vi har foreløbig sat ombygningen på pause og venter på hvad der kommer af nye muligheder, siger Claus Skov som er formand for rederiet ÆrøXpressen der driver Marstal-færgen, som blev sat i drift i december 2019.
Ombygningen til el vil koste 30 millioner, så selvom der var et 25 % tilskud, så overstiger ombygningen færgens økonomiske formåen.
Marstal-færgen fik ellers topkarakter i sin projetkbeskrivelse og blev den eneste privatejede færge der fik støtte til omstilling til el.
Trafikstyrelsen afsatte 231 millioner i 2021 til elfærgeprojekter og Ærø fik 1/3 af alle pengene - de 72 millioner gik til 2 elfærger der skal sejle Ærøskøbing-Svendborg.
10 kommunalt drevne indenrigsfærger og 1 kommercielt dreven (Læs: Marstal-færgen) blev udset til at få de 231 millioner.
Trafikstyelsens begrundelse
Trafikstyrelsens begrundelse for at give Marstal-færgen de 7,5 millioner var:
ÆrøXpressen ansøger om 7.483.000 kr., hvilket svarer til ca. 25 % af det samlede budget, der således udgør 29.919.000 kr.
”ÆrøXpressen” er en 2 år gammel færge, der sejler mellem Rudkøbing på Langeland og Marstal på Ærø. Færgen er en hybridfærge, der i dag
anvender marine gasolie som drivmiddel, men som er forberedt til 100 % eldrift.
Projektets formål er således at overgå til 100 % batteridrift og dermed sejle med en 100 % emissionsfri færge mellem Marstal og Rudkøbing.
På baggrund af oplysningerne i ÆrøXpressens ansøgning forventes projektet at medføre en årlig CO2-reduktion på 234 gram pr. tilskudskrone og en samlet CO2-reduktion på 5.860 gram pr. tilskudskrone i projektets levetid.
Det vurderes, at projektet i høj grad opfylder puljens kriterier, idet projektet ved at omstille den nuværende hybridfærge til ren eldrift nedbringer CO2 samt øvrige emissioner og dermed er med til at bidrage til grøn omstilling.
Projektet er desuden velbeskrevet og veldokumenteret. Umiddelbart vurderes CO2-reduktionen at være ganske høj, set i forhold til investeringen, selv om det kan være svært at dokumentere/verificere den konkrete CO2-effekt.