Det bliver nu lovligt for private at køre taxa på øer hvor der ikke er taxa-tjeneste. Transportministeriet lægger op til, at Birkholm - og eventuelt hele Ærø - kan lade privatbiler være taxaer, fordi der ikke er økonomi i en lokal taxa-service.
I 2017 lukkede kørselstjenesten Uber i Danmark, fordi virksomhedens forretningsmodel med privates taxa-kørsel blev gjort ulovlig.
Lokale beboere på øerne skal fremover have mulighed for at køre med passagerer mod betaling.
- Nu fjernes simpelthen taxiloven på langt de fleste øer, så de lokale får mulighed for at løse de kørselsbehov, der er, og så de får mulighed for at tage betaling for det. Det giver ikke mening, at der er krav om sædeføler og kørselscentral på de små øer – kravene fører bare til, at behovene ikke bliver dækket, siger transportminister Thomas Danielsen.
Når lovforslaget bliver vedtaget, er det allerede fra 1. januar muligt for eksempelvis den lokale skolelærer mod betaling at stille de ledige sæder i sin bil til rådighed for andre, der har brug for at blive kørt.
Loven ændrer taxilovens anvendelsesområde, så loven finder anvendelse på øer uden broer, altså Ærø og Birkholm.
MEN.
Det er et krav, at der på øen ikke i forvejen er taxibetjening, så derfor vil det i første omgang kun være Birkholm.
MEN.
Hvis Ærø beslutter at taxa-udbuddet skal dække behovet, fx om aftenen efter arrangementer, så vil en taxa-vognmand aldrig kunne honorere opgaven, for der kan være behov for 20-30 vogne en tirsdag aften efter et kulturarrangement - eller efter en bytur i Marstal fredag nat.
Så i første omgang bliver det Birkholm der får kommunens mest omfattende taxa-service, i anden omgang - når Uber-kamelen er slugt - så kommer Ærø nok også.