Der skal inveteres markant i turismen i kystområderne (Læs: Ærø) i de kommende år. Det er et hovedelement i det nye regeringsudspil "Veje til bæredygtig turismevækst". Det kommer til at få stor betydning for Ærø.
Her er en oversigt over de planlagte initiativer:
Initiativ 1.1: Styrket international markedsføring med fokus på at tiltrække turister udover juli-august.
Initiativ 1.2: Styrket markedsføring rettet mod danske turister i partnerskab med de lokale destinationer.
Initiativ 1.3: Tiltrækning af nye strategisk vigtige flyruter, så det bliver let at komme til Danmark.
Investeringer i hele landet
Flere private investeringer skal styrke turismeudvikling uden for de store byer.
Initiativ 2.1: Etablering af projektmodningsfond skal understøtte investeringer i hele landet.
Initiativ 2.2: Bedre rammer for turismeudvikling i hele landet - de store begrænsninger for udvikling af feriehuse og oplevelser skal lempes.
Initiativ 2.3: Udviklingsplaner som centralt greb i strategisk og bæredygtig destinationsudvikling
Initiativ 2.4: Genudbud af tilladelser inden for forsøgsordningen for kyst- og naturturismen - det gælder for Ærø badehotellet Sommerlyst i Marstal.
Initiativ 2.5: Strukturfondsmidler til udbygning af turismeinfrastruktur - det er EUs tilskud til aktiviteter på øer og landdistrikter.
Initiativ 2.6: Ændring af lukkeloven for at øge vækst og omsætning i landdistrikterne - fjerne begrænsninger for søndags- og helligdagsåbning når der omsættes for meget - vil få betydning for Brugsen i Marstal. Kan også betyde, at Netto udbygges i Ærøskøbing, men droppes i Marstal.
En bred vifte af turismetilbud
Kultur, events, outdoor og mødeturisme skal styrke det danske turismeprodukt.
Initiativ 3.1: En styrket erhvervs- og mødeturisme i hele landet
Initiativ 3.2: Udvikling af ikoniske nationale ruter til outdoorturisterne
Initiativ 3.3: Udvikling af outdoorturisme i samspil med natur og lokalsamfund
Initiativ 3.4: Knudepunktsnetværk for cykelturismen udrulles i hele landet
Initiativ 3.5: Ekspertgruppe for kulturturisme skal understøtte tiltrækning af internationale kulturturister
Initiativ 3.6 Styrket kulturturisme i kyst- og naturturismen
Initiativ 3.7: Copenhagen Sprint
Initiativ 3.8: VM i landevejscykling 2029
Initiativ 3.9: Museumsreform
Mod en grønnere rejse
Turismen skal være en del af den grønne omstilling
Initiativ 4.1: Bæredygtighedsrapportering i dansk turisme
Initiativ 4.2: Nulpunktsmåling af bæredygtighedscertificeringer i det danske overnatningsprodukt
Initiativ 4.3: Indsatser for nedbringelse af CO2-udledninger fra turismens transport
Et fundament af viden og data
Iværksætteri, digitalisering og data skal drive turismens innovation
Initiativ 5.1: Udvikling af turismens datainfrastruktur – VisitData
Initiativ 5.2: Videreudvikling af Hub for Innovation in Tourism
Mennesker i midten
Turismen skal styrkes i samspil med samfundet og understøtte social inklusion
Initiativ 6.1: Indslusning af unge uden job eller uddannelse i turismeerhvervet
Initiativ 6.2: Tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft til turismeerhvervet
Initiativ 6.3: Stærke uddannelser til turismens medarbejderenitiativ.
Se den nye strategiplan for turismen HER.