Regnskabet for Ærø Kommune er nu blevet revideret af revisionsfirmaet BDO, og det kommer ud med flotte roser: Styr på den daglige økonomi og planer for den fremtidige, selvom der vil komme udfordringer med pleje af de stadig flere gamle på øen + investeringer i færger.
BDO skriver (Læs: I menneskesprog):
Ærø Kommune har et overskud på driften på 28 millioner.
Der er overført uforbrugte investeringer på 36 millioner til 2023 for at undgå et underskud.
Ærø Kommunes mål om et overskud på den ordinære drift på minimum 22 millioner kr er overholdt i 2022.
Det er positivt for fremtidens pengekasse, at de ufinansierede vedtagelser af projekter er ved at blive nedbragt - i de 2 tidligere år var der planlagt investeringer på samlet næsten 100 millioner, som måtte udskydes af pengemangel.
Kommunens kassebeholdning var den 31. december på 118 millioner kr, hvilket er en solid kassebeholdning.
Ærø Kommune forventer dog samtidig, at investeringer i byg, anlæg, udstyr + afdrag på lån i årene fremover vil give dræn i kassen.
Afdragene på lån er årligt over 20 millioner kr.
Baseret på ovenstående er det BDOs vurdering, at kommunen fortsat skal have fokus på den økonomiske styring for at sikre, at den ordinære drift kan generere likviditet nok til at dække afdrag på lån samt anlægsinvesteringer, som ikke kan lånefinansieres (Læs: De nye elfærger kan godt lånefinansieres).
"Det er BDOs opfattelse, at Ærø Kommune med den nuværende kassebeholdning opgjort per 31. december 2022 samt øvrige modtagne oplysninger, herunder om kommunens økonomiske udvikling i 2023, ikke vil få problemer med overholdelse af lånebekendtgørelsens regler om, at den gennemsnitlige kassebeholdning altid skal være positiv, ligesom BDO ikke har konstateret forhold, der indikerer, at kommunen kan komme under administration fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet."
"Det er vores opfattelse, at Ærø Kommune generelt set har foretaget de fornødne foranstaltninger til at administrere kontrollen med eksterne (private) leverandører på en sparsommelig, produktiv og effektiv måde."
"Det er vores vurdering, at der for de udvalgte kontrakter er en god controlling, fakturakontrol og opfølgning på leveret kvalitet."
Fra hovsa til plan
Den nuværende kommunalbestyrelse har, sammen med borgmesteren og de 3 direktører, fået skabt større sammenhæng mellem ønsker og økonomi.
Ikke mindst er der gjort op med automat-udbetalinger og -tilskud, ligesom de svære upopulære beslutninger er begyndt at blive taget eller på vej.
Der skal være kommunalvalg i november 2025, så de mere ubehagelige beslutninger skal helst tages indenfor det næste års tid, ellers vil der komme mange populistiske skvulp i andedammen, når vælgerne skal tækkes op mod valget - der er jo 9 forskellige grupperinger i kommunalbestyrelsen.