Ærø beder nu Finansministeriet og Miljøministeriet om redningshælp til at genopbygge øens veje og havne. Der er direkte skader for 32 millioner + følgeskader, i alt omkring 50 millioner kr. Ifølge Ærøs borgmester Peter Hansted er der ikke penge til reparationerne.
Peter Hansted skriver til ministerierne:
På listen over skader på infrastrukturen på Ærø er følgende større anlæg:
* Drejet, hovedvejen der forbinder Marstal med resten af øen, er placeret på et 1,5 km. langt kystsikringsanlæg, hvoraf minimum 220 m. er kraftigt beskadiget. Hovedvejen er undermineret og kollapset adskillige steder, så vejbanen dér kun er farbar i én bane. Ligeledes er cykelstien langs vejen kraftigt beskadiget.
* Havsmarken, en forbindelsesvej ved Drejet, er helt ødelagt.
* Strandvejen i Marstal er lukket, da den 300 m. lange vej er delvist væk eller undermineret.
* Borgnæs Møllevej, en forbindelsesvej mellem Ærøskøbing og Bregninge, er lukket, da en strækning på over 100 m. af vejen er væk.
* Øhavsstien, en meget benyttet vandresti mellem Søby og Marstal via Ærøskøbing, er delvist lukket, da den på flere kilometers strækninger er væk eller undermineret.
* Nevrestien, som er en 3 km. lang cykel- og vandresti mellem Ærøskøbing og Marstal, er lukket på grund af farlig underminering.
* Østre mole i Ærøskøbing Havn er delvist ødelagt.
* Flere bådebroer i havnene i både Ærøskøbing og Marstal er delvist ødelagte.
* Betydelige skader på Søby Havn, som er en privat havn.
Vi vil derfor anmode Regeringen om at undersøge mulighederne for at hjælpe med at løfte opgaven.
Ødelæggelsernes omfang og økonomiske konsekvenser overstiger langt Ærø Kommunes muligheder. Helt konkret har vi ikke økonomi til at finansiere udgifterne.
Ærø Kommune er i forvejen økonomisk udfordret. Med et befolkningstal på 6.000 har kommunen begrænset beskatningsgrundlag. Vi er modtager af tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner (§ 16-puljen).
Kommunens økonomiskesituation kommer også til udtryk i det nyligt godkendte budget 2024-2027, der indeholder alvorlige besparelser i et forsøg på at opnå en mere robust økonomi.
Vi kan ikke på egen hånd løfte en så omfattende økonomisk opgave, som det vil være at udbedre stormflodens skader.
På baggrund af ovenstående foreslår vi et møde, hvor vi kan gå i dialog med finansministeren og miljøministeren om behovet for og forslag til en løsning.