Det direkte statstilskud til at nedsætte billetpriserne til Ærø er på 20 millioner, nu kommer der ekstra lidt over 10 millioner kr, så der i alt kommer 30 millioner kr. Pengene administreres af det kommunele Ærøfærgerne, som giver et beløb videre til den private Marstal-færge.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 18. december 2023 udmeldt tilskuddene til Ærø og andre kommuner.
I forhold til den private færgerute Marstal-Rudkøbing så skriver Indenrigs- og Sundhedsministeriet, "at der er tale om, at der gives et samlet tilskud til Ærø Kommune, som fordeles mellem kommunen og den private færgerute på grundlag af en lokal aftale."
Det er her Marstalrutens rederi ÆrøXpressen kæmper for at få tilskud per passager og køretøj, i stedet for per sejlet kilometer. For der er kort til Rudkøbing og derfor "taber" Marstal-linjen et millionbeløb på den konto.
Det er op til den enkelte kommune, at beslutte om man vil give efter kilometer eller passager-bil.
Kommunalbestyrelsen er i vildrede, for støtter man Marstal-færgen for meget går det direkte ud over de kommunale færger og dermed kommunekassen. Omvendt, så er der stor opbakning i Marstal-området til deres færge - og de udgør halvdelen af befolkningen.
Tilskuddet
Her i 2024 gives der 150 millioner kr til nedsættelse af færgetakster i 21 kommuner, der har 33 færgeruter. Det er 51 millioner mere end der blev givet i 2023, og skal gøre det billigt også om sommeren.
Ærø får med de 30 millioner 20 % af alle penge der gives til færgeruterne.
Kommune kan selv vælge sin prismodel:
Ærøs færger har valgt at sprede tilskuddet ud over hele året og alle afgange, men kunne også vælge at gøre de mindst attraktive afgange billigere eller fx gøre det meget billigt i vinterhalvåret for at trække flere turister til når mangler kunder i butikker, restauranter og overnatning.
Hvad er landevejsprincippet
Oprindeligt er tilskuddet kaldt Landevejsprincippet, altså at det ikke skal være dyrere at køre på en vej som at sejle.
Ministeriet skriver:
”Udgangspunktet for den tekniske beregning er, at der betales for bil og hver enkelt passager for sig."
"Det er lagt til grund, at der for hver passager betales 1,28 kr. og for biler 3,66 kr. pr. sejlet kilometer. Desuden er der indregnet en grundpris på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet.”
Dette er basistallene, som blev lagt til grund i 2016, da tilskudsmodellen blev vedtaget - beløbene er løbende blevet prisjusteret, men modellen er den samme.
Se mere HER.
___________
Af redaktør Carsten L. Schmidt
redaktion@aeroedagblad.dk