Efter 4 års planlægning blev byggeriet af 2 nye el-færger på et ekstraordinært kommunalbestyrelsemøde droppet med et flertal på 8 mod 7 stemmer. Det er den mere end fordoblede byggepris på nu samlet op mod 900 millioner kr, der fik flertallet til at skride.
De 2 nye el færger skulle sejle Ærøskøbing-Svendborg fra 2028.
Projektet med nye elfærger blev i praksis påbegyndt, da staten meldte ud, at den ville give Ærø et grønt tilskud på 72 millioner for at skifte de 2 gamle dieselfærger ud med el-færger.
Oprindeligt var planen, at købe såkaldte Standard-færger, som det fælles-kommunale Færgesekretariatet udbød sammen med Pension Danmark og Odense Marine Technology, OMT. Det droppede kommunalbestyrelsen i december 2023, da den mente, at Ærø kunne låne billigere i Kommunekredit og havde erfaringen fra byggeriet af elfærgen Ellen, der sejler mellem Søby og Als, til at bygge de 2 nye elfærger billigere.
Projektet fik et første grundstød, da Svendborg i marts 2024 meldte ud, at byen ikke ville betale til et nyt større havneanlæg for de nye elfærger, da opfattelsen er, at færgerne kun gavner Ærø - og flere parkeringspladser til opmarch til færgerne, en stor el-ladestation og større kaj-anlæg ikke just forskønnede havnen, som Svendborg arbejder på at gøre til et rekreativt område.
I de sidste 2 år, hvor færgeprojektet har været i arbejdsfase, har prisstigninger på materialer og overraskelser bragt den samlede pris med 2 ladestationer, 2 kajanlæg og 2 færger op i nærheden af 900 millioner kr.
Der skal nu indledes nye forhandlinger i Kommunalbestyrelsen om nye færger, for der kommer stadig større stats-afgifter på diesel, for at presse de mange ø-færger over på miljøvenlig eldrift.
Det blev på kommunalbestyrelsesmødet den 6. november besluttet, at forvaltningen skal komme med nye alternative muligheder.