Med den nye forventning om, at de 2 nye elfærger mellem Svendborg og Ærøskøbing kommer til at koste 7-800 millioner inklusiv landanlæg, så er ombygning af de 2 eksisterende færger blevet mere centrale.
Færger kan ombygges fra diesel til el-motorer, og det sker allerede i flere lande.
Ombygningen kræver flere trin:
Udskiftning af motorer: Den eksisterende dieselsmotor erstattes med elektriske motorer. Disse motorer kan drives af batterier eller brændselsceller.
Installation af batterisystemer: Store batteripakker installeres for at lagre elektricitet på land - på Ærø typisk fra solpark og vindmøller.
Ladesystemer: Der skal etableres ladestationer i Svendborg og Ærøskøbing for at oplade færgens batterier mellem sejladserne.
Optimering af vægt: Batterisystemer vejer meget, så det er vigtigt at optimere færgens design for at sikre, at vægten ikke påvirker stabiliteten negativt.
Softwareopdateringer: Færgerne skal opdateres med software, der styrer de elektriske systemer, overvåger energiforbruget, og optimerer driften.
Ombygning
De 2 færger Tycho Brahe og Aurora, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg i Sverige, er blevet ombygget til elektrisk drift. Det skete i 2017, og færgerne er nu udstyret med store batterier.
For Ærø-færgene med en 23 km sejlruter vil prisen for en ombygning ligge på 75-100 millioner kr per færge. Så en ombygning med det løse vil give en samlet elfærgepris for de 2 ræger og forbedrede landanlæg på omkring 200-250 millioner. Altså på 30-35 % af nybyggede færger.