Fra 2024 så stiger transportfradraget for Ærøs pendelere til 2,47 kr per kilometer - det er 11 % mere end nu. Lovforslaget er for øjeblikket på vej gennem Folketinget, men der er bred opbakning.
Ærø er en af 25 kommuner der bliver mere attraktive for pendlere, som omfattes af den nye ordning. Det er beboere i kommuner der ligger længst væk fra København der får tilskuddet.
Med 50 kilometer til arbejde vil fradraget stige med 4.000 kroner, skriver nyhedsbrevet NB-Kommune.
Se lovforslaget HER.
Eller læs de relevante dele her:
2.2. Forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse småøer
2.2.1. Gældende ret
Pendlere kan få fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel, efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 1. Der kan dog kun foretages fradrag for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24 kilometer.
Befordringsfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, det vil sige et fradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 25,1 pct. (ekskl. kirkeskat) i 2024 i en kommune med en skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
Udgør befordringen pr. arbejdsdag til og med 120 km, beregnes fradraget med den kilometertakst, som Skatterådet årligt fastsætter, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 1. pkt.
Det følger af 2. pkt., at for befordring herudover beregnes fradraget med 50 pct. af den fastsatte kilometertakst, jf. dog 3. pkt.
Kilometertaksten udgør i 2024 2,23 kr. pr. km for kørsel mellem 25-120 km og 1,12 kr. pr. km for kørsel over 120 km, jf. bekendtgørelse nr. 1312 af 21. november 2023 om Skatterådets satser for 2024 vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads og udbetaling af skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig befordring.
De gældende regler om forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner indebærer, at pendlere, der bor i en af de 25 udpegede yderkommuner eller på en af de 10 udpegede småøer, får beregnet befordringsfradrag med Skatterådets fulde kilometersats for kørsel over 120 km dagligt, jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt. Kørsel ud over 120 km dagligt beregnes for disse pendlere således ikke med 50 pct.
af kilometertaksten som for andre skattepligtige, men med den fulde kilometertakst.
Pendlere med sædvanlig bopæl i en af de 25 yderkommuner Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive,Slagelse, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder,
Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa eller på en af de småøer Bågø, Egholm, Endelave, Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø, Tunø og Årø har efter ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt., adgang til det forhøjede befordringsfradrag, hvis de opfylder de almindelige betingelser for at
kunne få befordringsfradrag.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med forslaget er at udmønte et af elementerne i Aftale om finansloven for 2024. Forslaget har således til formål at styrke mobiliteten i yderkommunerne og på visse småøer, og derved sikre et sammenhængende Danmark i geografisk balance.
Det foreslås at forhøje befordringsfradraget med 10,75 pct. for befordring over 24 km, når den skattepligtiges sædvanlige bopæl er beliggende i en yderkommune eller på visse småøer.
Forslaget indebærer, at pendlere, der bor i en af de 25 udpegede yderkommuner, vil få beregnet befordringsfradrag med den af Skatterådet fastsatte kilometertakst med tillæg af et beløb, der udgør 10,75 pct. af denne takst, for indkomstårene 2024-2027.
Tilsvarende vil pendlere, der bor på en af de 10 danske øer Baagø, Egholm, Endelave, Hjarnø, Mandø, Nekselø,Orø, Sejerø, Tunø og Aarø i 2024-2027 kunne få beregnet befordringsfradrag med en takst der er 10,75 pct. højere end Skatterådets normale kilometertakst.