Bateritog er på dagsorenen, men lige nu er det driften der er i centrum: Punktligheden på Svendborgbanen er forbedret, men der er stadig forsinkelser og større nedbrud. I lyset af det har transportministeren bedt Arriva om at indkalde den task force, der er nedsat for Svendborgbanen.
- Der er ikke en hurtig løsning, og jeg forstår til fulde frustrationen, når man som passager igen oplever forsinkelse eller nedbrud. Derfor er det også meget vigtigt, at alle parter omkring banen tager ansvar for at kommunikere åbent og ærligt om problemerne og udsigten til en løsning, siger transportminister Trine Bramsen.
Fakta
Task forcen er er nedsat i december 2020 med deltagelse af transportminister, transportordføreree, borgmestrene i Odense, Svendborg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg Kommuner, pendlerrepræsentanten for strækningen, Arriva og Banedanmark.
Det er Arriva der står for togdriften på strækningen Svenborg-Oense, som er 48 km lang.
Fremtid
I aftalen om Infrastrukturplan 2035 er der afsat 650 millioner til etablering af batteri-togdrift på Svendborgbanen og en lang række strækninger i Jylland.
Der skal ifølge Banedanmark bruges 69 millioner til batteriladere til Svendborg-ruten.
Planen er:
Spor 8 på Odense Station have køreledning, så togene er fuldt opladet når de forlader Odense.
Der er yderligere 2 muligheder for opladning:
* Stationær lademulighed i Svendborg, der kan lade toget op mens det vender. (Anbefalet)
* Dynamisk lademulighed for tog i Ringe. Dette kan gøres lige nord for Ringe, men strækningen er kort og der er 2 niveauoverskæringer, hvilket er en komplikation.
CO2 besparelse ved omstilling fra dieseltog til batteritog er på 2.900 tons per år for Svendborgbanen.
Se Banedanmarks batteriplan HER.