Det var ikke det smarteste da de magtfulde i Marstal sagde NEJ til en fusion mellem museet i Marstal og det nødlidende museum i Ærøskøbing, for nu står de med hatten i hånden og vil have rådhuset i Ærøskøbing til at overtage den nødlidende Marstal-færge.
Senest har det betydet at lokallisten Ærø Plus (Læs: Lokal udgave af Radikale) er blevet splittet: Det toneangivende kommunalbestyrelsesmedlem Carl Jørgen Heide bliver løsgænger, fordi han ikke syntes at Ærø Plus støtter nok op om en kommunal overtagelse af færgen.
Det særlige er her, at Heide er administrationschef for Marstal-færgen, og vil miste sit job, hvis den lukker. Og hovedbanken Ringkjøbing Landbobank har nu krævet, at færgen sættes til salg, da bankens mange advarsler det sidste års tid ikke er blevet taget alvorligt af ledelsen af rederiet ÆrøXpressen der driver Marstal-færgen.
På rådhuset er der ikke den store forståelse for, at skulle investere et større millionbeløb i driften af en færge-rute, som har givet underskud i utallige år - fordi meget få sejler med færgen der går til Langeland, som ikke er det mest driftige område og hvor der er langt til motorvejen i Svendborg. Færgeruten lukkede i 2013.
Men omvendt så vil det skabe så megen vrede i Ærøs hovedby Marstal, hvis den tusindtallige skare af småaktionærer mister deres investering i den næsten nye færge som sejlede første gang i december 2019. Og for mange gamle i Marstal vil det være selvforståelsen der får et skud for boven.
Derfor kan lokums-aftalen meget nemt blive, at kommunen redder færgen HVIS museet i Marstal redder museet i Ærøskøbing med en sammenlægning.
Men der skal sluges nogle kameler både i Marstal og på rådhuset i Ærøskøbing hvis det skal blive virkelighed. Det bliver et dyrt måltid, men vil omvendt mindske splittelsen mellem Marstal og Ærøskøbing.