Her i november skulle vinderen af opgaven med at udbygge Søby Havn udpeges, men i stedet bliver projektet nu stoppet. Årsagen er de voldsomme prisstininger på materialer.
Kontakt
Søby Havn
Projektchef Rico Boye Jensen
rb@ricoboye.dk
Der var udvalgt 4 entreprenører til at kæmpe om opgaven til 116 millioner kr, men ingen af entreprenørerne tør give en fast pris i et så usikkert marked - og da slet ikke i et niveau med den forventede entreprisesum.
Det er især sten og spuns (jernstolper der skal bankes ned) som er blevet 65-100 % dyrere. Det vil fordyre projektet med 30 millioner kr, ifølge Fyns Amts Avis.
Nu skal der skæres i projektet - det er der allerede blevet tidligere:
* Lystbådeafsnittet udvides ikke mod øst
* Den eksisterende strand mod øst ændres ikke.
* Molehovederne etableres tættere på land.
* Uddybningen af havnebassinet reduceres.
* Udvidelse af eksisterende midterkaj udgår.
* Krydstogtsmolen reduceres fra 240m til 155m og vinkles lidt anderledes.
Altertnativt skal der findes flere penge fra staten og Ærø kommune. Staten kan måske godt overtales til at skyde flere penge i, men Ærø kommune står i forvejen foran markante besparelser i de kommende år, så her vil det nok være vanskeligere - med mindre man kan slippe om ved det ved at give en garanti for et lån til projektet.
Projektchef Rico Boye Jensen går nu igang sammen med rådgiveren A1 at tilpasse projektet henover de næste 4 måneder. Planen er så at udbyde projektet igen i marts 2023.
Hvis verden står så skal projektet være klar i starten af 2025.
Pengene
Søby Havn er en selvejende institution, som ikke selv har nogen penge, så den har været afhængig af 119 millioner fra kommunen og staten for at få projektet til at hænge sammen:
* Ærø kommune bevilligede i 2017 i alt 44 millioner kr, hvoraf de 3 millioner er brugt på forarbejderne.
* Folketinget bevilgede i 2019 de 75 millioner kr.
Så samlet var der 116 millioner til selve byggeriet.
De udvalgte
Søby Havn havde prækvalificeret (Læs: Udvalgt) 4 grupper, som hver især består af 1 entreprenør og 1 ingeniørfirma, der kunne byde på udvidelsen af Søby Havn.
De 4 valgte konsortier var:
* CG Jensen med ingeniørfimaet Niras.
* MT Højgaard Danmark med ingeniørfirmaet Rambøll.
* Munck Havne og Anlæg med ingeniørfirmaet Cowi.
* NCC og Hercules Fundering med ingeniørfirmaet Sweco.
Halvering
Oprindeligt havde projektet 2 dele: En turisme-krydstogts-del og en erhvervsdel.
- Den oprindelige tilladelse fra Trafikstyrelsen var på det helt store projekt til 260 millioner kr, siger projektchef Rico Boye Jensen.
Det blev for at spare penge efterfølgende besluttet "at havneudvidelsen skal fokusere på at optimere erhvervshavnen." Dermed kunne udgifterne skæres ned til under det halve.
Der var givet tilladelse til en udvidelse af Søby Havn, så krydstogtskibe kunne lægge til en 240 m kaj. Det har den selvejende institution Søby Havn og kommmunalbestyrelsen droppet og der satses udelukkende på erhvervsskibe (Læs: Reparationer til Søby Værft).
Planen
I januar 2021 blev lokalplanen vedtaget for Søby Havn, som var forudsætningen for at projektet kunne sættes i gang. Skitsen til hele projektet er udarbejdet af ingeniørfirmaet Rambøll, mens ingeniørfirmaet A1 blev valgt til den endelige projektering.
Udvidelsen
Den samlede udvidelse af Søby Havn omfattede:
* Spidserne af kajer (molerne) skulle 300 m ud i havet, fra de nuværende 125 m. Det blev reduceret.
* Dybden udvides fra 6,5 m til 8,5 m - oprindelig var tanken op til 10 m.
• Erhvervshavnen udvides mod nordvest til skibe op til 150 m. Kajen bygges ved den nuværende inderhavn.
* Kaj til krydstogtskibe på nu 150 m. Det er i dag ikke muligt for krydstogtsskibe at lægge til kaj på Ærø, hvorfor besøgende skibe ankrer op udenfor og sender passagerer ind med mindre både.
* Omlægning af ankomstområdet til de 2 færger, herunder med faciliteter til miljørigtigt brændstof og ladestandere.
Der skal nu ske yderligere nedskæringer.
Værft og lystbåde
Lystbådehavnen skulle oprindeligt være udvidet fra 180 pladser til 240 pladser. Det er droppet - den er dog med i miljø-tilladelsen, VVM, som kom i juni 2021,så projektet kan tages op igen hvis der findes penge.
Søby Værft har planer om at bygge en ny tørdok på 185m x 40m, men Søby Værfts nye direktør har meldt ud, at der vil være en tilpasningsperiode af værftets aktiviteter. Derfor må det forventes at der går et stykke tid før de store byggerier for alvor kommer på tegnebrædtet.
Miljø-undersøgelser og lokalplan
Søby Havn er den eneste af de 3 store ærøske havne, der ligger uden for miljøbeskyttede Natura 2000-områder. Søby Havn er derfor den eneste havn på Ærø, der har en reel mulighed for at udvide kraftigt.
I september 2020 kom Rambøll med en 373 siders VVM-undersøgelse, som ligger til grund for Søby Havns kommuneplantillæg 20 og lokalplan 19-13, der blev vedtaget af kommunalbestyrelsen i januar 2021.
Statsstøtte
Statens rådgiver Kammeradvokaten vurderede i 2016 Søby Havn-projektet i forhold til EUs statsstøtteregler.
Konklusionen var, at staten gerne må støtte havneudvidelsen, men ikke hjælpe Søby Værft, som derfor nu står for sit eget byggeri.
Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har meddelt, at den selvejende Søby Havn kan sidestilles med en ren kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud, da havnen udfører "kommunale" opgaver, såsom drift af havneanlæg, betjening af skibe og areallejere.