Den 17. januar vedtager kommunalbestyrelsen, at bylivet skal udvikle sig yderligere på havnen i Marstal. Fyns Amts Avis har spurgt de 15 medlemmer, og 2/3 støtter, at butikker, cafeer og gallerier kan bosætte sig i området omkring færgen - det vil også muliggøre en Netto-butik.
Lige nu er der etableret et museum, cafeer, butikker, event-hal og gallerier i havneområdet - hvor der skal være havneproduktion. Så den nye Lokalplan har til formål at leve op til Planlovens krav om, at i små samfund som Ærø skal butikker og andet byliv koncentreres i bymidter.
Den ny Bymidteplan skal sammenhæng mellem gågaden-Brugsen og havnen. For ifølge Planloven må der kun være et bycentrum i en lille by som Marstal og på havnen er der allerede fuld gang i museum, cafeer, restauranter og gallerier.
Lidt pudsigt er det, at den største turistattraktion på Ærø er Marstal Søfartsmuseum, som med sine 20.000 turister signalerer bymidte. Men det er også på museet, at modstanden mod at bymidten flytter ned til selvsamme område organiseres.
Der er forslag om, at Netto bygges ved Stark-byggemarkedet sydvest for centrum, men der må, ifølge Planloven, ikke lægges supermarkeder udenfor bymidter. De skal lægges hvor gående og cyklende har kort adgang - og til Stark-området er der hverken cykelstier eller fortove, og det er langt fra byens midte.
Udenfor en bymidte må der kun opføres butikker med pladskrævende varer, og, selv med god vilje, fylder 1 liter mælk eller en stor bøf på 300 gram relativt lidt.
Så Netto og kommunen ville få blankt nej til en sådan løsning fra alle statslige instanser, hvis man gik den vej.
Så den nye bymidte der vedtages den 17. januar vil give mulighed for Netto og gøre det (mere) lovligt at drive de mange byaktiviteter, som alle er så glade for på havnen: Søfartsmuseet, Havnekiosken, Fru Berg, røgeriet, burgerbaren, Motorfabrikkens kontorer, udstillinger, koncerter og cafeerne der er dukket op.
Underlig undtagelse
Det skal dog bemærkes, at kommunens administration ikke lægger op til, at Havnegade skal være en del af den nye bymidte.
Det er dog her alle havnens nuværende publikumsvendte aktiviteter ligger med museum, motorfabrikken, burgerbar, cafeer og gallerier.
De er dog på sin vis omfattet af den oprindelige lokalplan for havnen, kaldet 101-3, men det vil absolut gøre det sværere at udvide eller udvikle for disse - hvis love skal holdes.
Marstals dilemma
Byen er allerede i praksis rykket til Marstal havn.
Det er også her turisterne kan lide at være, for man tager til Ærø for at opleve kyst- og havnemiljøet.
Men byen på havnen accellererer nedturen for gågaden i Marstal, som allerede nu døjer med de samme problemer, som i alle andre mindre byer på Fyn, Sjælland og Jylland:
* Nethandel har taget en væsentlig andel at handlen - accelleret under corona-årene, hvor også de ældre kom igang med nethandel.
* Tomme butikker eller butikker under ombygning - ikke hyggeligt.
* Butikker overtages af Røde Kors, genbrugsbutikker, shawarma og pizza.
* Tøjbutikker skal både møde de gamle og de unges smag, som skifter i lyntempo, og det giver svag omsætning og for meget spild.
* Hovedparten af beboerne er 50-90 år, og de bruger ikke så mange penge på hyggekøb og caféer.
* Omsætningen i vinterperiode fra oktober-april er endnu lavere end tidligere, så café- og butiksejerne udsultes.
* Tilflyttere åbner nyt med entusiasme og iderigdom, men efter omkring 3 år er de fleste slidt op, for der er for få penge og for lange arbejdsdage.
* Ejendommene i gågaden ejes af mange forskellige, så enighed om at investere i en udvikling er ikke eksisterende.