Svendborg sender nu sin nye havneplan i høring frem til april. Det er ubehagelig læsning for Ærø, for der afsættes ikke arealer til de 2 nye store elfærger, der skal sejle til Ærøskøbing. Faktisk nævnes Ærøfærgerne ikke med et eneste ord !
Mens Ærøs kommunalbestyrelsen roder rundt i beslutningen om 2 nye elfærger fra Svendborg-Ærøskøbing, så er Svendborg nu klar med sin nye Udviklingsplan for Fremtidens Havn.
Og et er, at den ikke nævner Ærøs nye store færger og behovet for større parkeringspladser, opmarch-områder og 55 m ekstra havnekaj.
Men i Udviklingsplanen står der tværtimod, at området hvor Ærøfærgerne nu lægger til skal integreres bedre med den resterende rekreative havn med bedre gang-, cykel- og opholds-områder.
Altså præcis det modstatte af hvad de nye Ærø-færger har brug for.
Så den socialdemokratiske borgmester på Ærø, Peter Hansted, skal have gode flasker vin med til Svendborg for at overtale sin socialdemokratiske kollega Bo Hansen til at stoppe havneplanen og få Ærøfærgerne inkluderet.
Det vil kræve ret mange flasker ....., vurderer Ærø Dagblad.
Flere biler
Når kapaciteten af biler til Ærø øges vil biltrafikken stige i Svendborg, vurderer ingeniørfirmaet Niras, der har udarbejdet Forslag til indretning af Svendborg Havn for Ærø kommune.
Det er Ærø der skal betale for havneudvidelsen i Svendborg, da det kun er Ærø der ønsker større færger.
Svendborg får ikke noget ud af udvidelsen, da bilister til færgen kun sjældent stopper og handler ind i Svendborg. Det samme gælder togpassagerer, som småløber fra stationen til og fra færgen.
Og flere parkeringspladser, opmarchbåse og store el-bokse er ikke det bedste i et kommunalt valgår 2025 for Svendborgs politikere.