Bilisterne fra motorvejen og fra landevejen fra Nyborg farer gennem Svendborg for at nå Ærø-færgen. Togpassager småløber fra stationen til færgen og omvendt. Et fællestræk er, at de ikke lægger handel i Svendborg. Så Svendborg har kun glæden af at have biler opmarcheret, som afskærer den gamle bydel fra havnen.
Sådan har det altid været, men tanken om, at der nu skal komme endnu større færger og næsten dobbelt så mange ventende biler, er ikke noget der er stor opbakning til i Svendborgs kommunalbestyrelse.
I de nye fremtidsstrategier for Svendborg Havn glimrer en udvidelse til Ærøfærgerne da også ved sit fravær. Det er ikke en politisk vindersag at foreslå flere biler, ladestationer og store færger i centrum af byen.
Lige nu foregår forhandlingerne på det uformelle plan - det har ikke været oppe i nogle udvalg eller kommunalbestyrelsen.
Der er 29 medlemmer af Svendborgs kommunalbestyrelse med en socialdemokratisk borgmester og gruppe på 11 medlemmer. Her er der ikke opbakning til udvidelsen. Og den er også svær at finde andre steder.
Så den socialdemokratiske borgmester på Ærø, Peter Hansted, skal være meget overbevisende i sine diskrete samtaler for at få ændret Svendborgs holdning.
At det er en svær opgave spejles i, at Ærø kommunes Færgestyre-gruppe på sit møde den 31. oktober kun kan skrive:
"Samarbejdet med Svendborg Kommune omkring indretningen af Svendborg Havn i forbindelse med Ærøs og Svendborgs kommende elektriske færger pågår sideløbende. Styregruppen vil blive orienteret, når der forelægger noget konkret."
Se mere om Fremtidens Havn i Svendborg HER.