Færgerne til Ærø får knap 70 millioner i tilskud fra staten i 2024, når finansloven er blevet vedtaget.
Det basale færgetilskud til Ærø er på 58 millioner i 2024 og hertil kommer Ærøs andel af de 51 millioner, som gives til at gøre sommer-færger billige til Danmarks øer.
Ærø får 20-25 % af det nye sommertilskud, fordi øen har så mange færger - til Søby, Ærøskøbing og Marstal fra Fåborg, Svendborg, Als og Rudkøbing.
Det forventes at tilskuddene til Ærø vokser de kommende år, så der kommer 80 millioner i færgetilskud i 2027, ifølge kommunens nye budgetforslag + det nye sommertilskud.
Det gode for øen er, at det kun koster 40-50 millioner at drive de 4 kommunale færger, der sejler fra Søby og Ærøskøbing.
Hovedparten af færgetilskuddet er et grundbeløb til øer, hvortil kommer et beløb per passager, bil og gods. Grundtilskuddet til Ærø er på 44 millioner.
Den privatejede Marstal-færge, der startede i slutningen af 2019, kæmper en hård kamp for at få en del af tilskuddet.
I Færgeloven står der, at kommuner kan (Læs: Hvis de vil) give tilskud til private færger, men det er ikke noget kommunen er forpligtet til.
Kommunens argument mod at sende penge videre i større stil er, at penge til Marstal-rederiet vil betyde færre penge til velfærd (det er altid et godt kort at trække), altså færre bade til ældre.
Marstal-rederiets argument er, at deres færge trækker ekstra turister til øen og dermed omsætning og skatteindtægter.
Modargumentet fra kommunens rederi Ærøfærgerne er, at det kun er i skolernes sommerferie, påske og pinse, at der er brug for ekstra kapacitet.
Færger fremover
De billige sommerpriser fra 2024 vil få markant betydning for turismen til øen.
Ifølge Indenrigsministeriet vil det især "påvirke endagsturismen – dvs. hvor turisterne ikke overnatter på lokaliteten - og i mindre grad turismen med overnatninger. Det skyldes, at billetprisen – når der ikke skal betales for hotelværelser, campingpladser m.v. – forventes at udgøre en større andel af endagsturisternes samlede udgifter."
Da Ærø kun har ganske få feriehuse, hvor folk lejer 1 uge af gangen, så vil de nye billigbilletter få endnu større betydning for øen, end for de andre ø-kommuner og øer, hvor der er væsentlig flere feriehuse.
Tidslinje for udvikling i færgetilskud
(lovgivning og øvrige initiativer)
2015 – Indførelse af tilskud på godsområdet
• Tilskudsordningen på godsområdet indføres pr. 1. juni.
• Der afsættes 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 og frem.
2016 – Indførelse af tilskud på passagerområdet
• Tilskudsordningen på passagerområdet indføres pr. 1. august.
• Der afsættes 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. årligt kr. fra 2017 og frem.
• Tilskuddet skal anvendes i skuldersæsonerne i perioden 16. marts – 30. november
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem.
2017 – Øget tilskud og sæsonudvidelse, momskompensation
• Passagertilskud øges gradvist til 80,1 mio. kr. årligt fra 2019 og frem.
• Muligheden for at anvende tilskud på passagerområdet udvides til også at omfatte
vinterperioden (1. december – 15. marts).
• Mulighed (både gods og passagerer) for at yde afgiftskompensation til kommuner
som følge af, at tilskud er omfattet af momslovens anvendelsesområde
2018 – Evaluering af færgetilskud
• Tidlig evaluering ift. oprindelig tidsplan (2020) efter ønske fra flere interessenter på
færgeområdet. Særligt fokus på fordelingen af tilskud.
2018 – Politisk aftale om justering af færgetilskud
• Enighed om at gennemføre en række justeringer af tilskudsordningerne.
• Aftale om ny evaluering af tilskudsordningerne i 2022.
2019 – Udmøntning af politisk aftale fra 2018
• Ændret fordeling af tilskud på passagerområdet, som samtidig øges til 88,3 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem.
• Kommuner med små øer får adgang til at anvende passagertilskuddet på hele året
(inklusiv sommerferien) inden for en samlet ramme på 46 uger.
• Årligt tilskud på 91.000 kr. til Esbjerg Kommune (godsordning ift. Mandø)
• Mulighed for at overføre midler fra gods- til passagerområdet.
2020 – Sommerpakke
• Gratis indenrigsfærger i juli og billigere færger i august-september
• I alt 69,9 mio. kr., heraf 46,5 mio. kr. til kommuner omfattet af færgetilskudsord
ningerne.
2021 – Sommer- og erhvervspakke
Gratis indenrigsfærger i juli – september.
I alt 65,8 mio. kr., heraf 43,3 mio. kr. til kommuner omfattet af færgetilskudsordningerne.
2024 Finansloven 2024
Med finansloven for 2024 udvides landevejs-princippet fra 46 uger til alle årets 52 uger, dvs billige færger året rundt.
Se Indenrigsministeriets evaluering HER.