Transportminister Thomas Danielsen vurderer at færgefarten mellem Marstal og Rudkøbing skulle have været i udbud, såfremt færgen får støtte fra kommunen. Det fremgår af et svar til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.
Transportministeren var blevet spurgt om reglerne på baggrund af en artikel i Ærø Dagblad omhandlende den private Marstal-færge. Siden dens start i 2019 har der været diskussioner om dele af de tilskud Ærø Kommune får til færgedrift og ekstra tilskud som ø må gå til til Marstal-færgen. Og hvor meget.
Fra diverse minsigterier har der været forskellige udmeldinger om lovligheden.
Transportministeren skriver:
Lov om færgefart giver kommunerne hjemmel til enten at varetage driften af en samfundsbegrundet færgerute selv eller indgå en kontrakt om offentlige serviceforpligtelser om driften med en privat operatør.
Hvis en kommune ønsker at indgå en kontrakt om offentlige serviceforpligtelser om driften af en færgerute med en privat operatør, skal kontraktindgåelsen ske i overensstemmelse med lov om færgefart § 4 og bekendtgørelse om færgefart.
Det følger af disse regler, at kontrakter om offentlige serviceforpligtelser om færgedrift skal udbydes i overensstemmelse med de almindelige udbudsregler. Det medfører, at hvis en kontrakt for eksempel er udbudspligtig efter udbudsloven eller direktivet om indgåelse af koncessionskontrakter, skal den udbydes i henhold til disse regler.
Hvis en kontrakt ikke er udbudspligtig i henhold til de almindelige udbudsregler og det samlede passagerantal for alle ruter til og fra øen er mindre end 300.000 om året (ÆD: Der er mere end det dobbelte til Ærø), kan en kommune anvende proceduren med indhentelse af interessetilkendegivelser i bekendtgørelse om færgefart § 3 i stedet for at gennemføre et udbud.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen
Uklart alligevel
Selvom transportministeren svarer klart, så er der alligevel en uklarhed, for kommunen har ikke bedt Marstal-rederiet ÆrøXpressen om at oprette ruten. Kommunen havde selv lukket ruten i 2013, og flyttet sin færge over til Ærøskøbing.
Kommunen gav lov til at ruten blev oprettet, for det kunne den have sagt nej til i henhold til lov om færgefart.
Det kunne man jo sige var en omgåelse af udbudsreglerne, at man lod lokale Marstal-investorer "få" ruten uden udbud.
Så de juridiske spidsfindgiheder vil fortsætte.
Spørgsmålet
Udvalget for Landdistrikter og Øer stillede sprøgsmålet:
Vil ministeren redegøre for reglerne for, hvornår færgeruter skal sendes i udbud, herunder hvorvidt grænsen på 300.000 årlige passagerer gælder enkelte ruter eller alle ruter til en given ø? Der henvises til artiklen ”Her er advokat-vurderingen af Marstal-færge-aftaler”, aeroedagblad.dk, den 25. maj 2024.