I Ærøs selvforståelse strømmer folk til øen og lægger store penge og skaber mange arbejdspladser. Men virkeligheden er lidt anderledes - få penge og arbejdspladser.
Turismen har siden 2014 kun skabt ekstra 78 arbejdspladser på Ærø:
I juli 2014 var der 151 flere jobs end der var i vintermåneden januar 2014, hvor der ikke var turister på Ærø.
Her 10 år efter var der i januar 2023 i alt 1.437 jobs på øen.
Turismen bragte i juli tallet op på 1.666 jobs, omregnet til fuldtidsstillinger.
Så der var 229 turistjobs i 2023 på Ærø.
Til sammenligning generer Bornholm 1.430 jobs, selvom øen kun har dobbelt så mange gæster som Ærø. Den store ø har 600.000 gæster, mens Ærø har over 300.000 gæster.
Hvis Ærø var så dygtige som Bornholm så ville vores ø generere 500 flere jobs.
Belastning
Ærø har en enorm mængde turister i forhold til øens befolkning og størrelse:
Bornholm er 7 gange større end Ærø, men har kun dobbelt så mange turister. Til gengæld lægger de besøgende på Borholm i snit 5.000 kr, mens de på Ærø lægger bare 500 kr.
Ærøboerne brokker sig løbende over de mange turister. Derfor er der en uforholdsmæssig stor modstand mod 2 større el-færger, selvom de er miljøvenlige. For hvorfor få flere turister og biler til øen, når pengene er små.
Og realiteten er, at turisterne slider på øen, men lægger få penge.
Det er der flere årsager til:
* Hovedparten af turisterne er lystsejlere, som elsker at sidde i deres både, spise og drikke hvidvin - købt hjemmefra eller i Brugsen og Netto.
* Der er næsten ingen sommerhuse på øen, kun i Borgnæs mellem Ærøskøbing og Bregninge. Og hovedparten bruges af sommerhusejerne selv, som elsker at sidde i deres sommerhus, spise og drikke hvidvin - købt hjemmefra eller i Brugsen og Netto.
* De 3 campingpladser har kun få udlejningshytter og de er i ringe stand både i Ærøskøbing og Søby, Marstals er lidt bedre. Så der er kun udlejning i 6-8 uger - gode hytter på andre feriesteder udlejes 20-22 uger.
* De mange 1-dags turister lægger få penge for de overnatter ikke og mange skal nå færgen hjem, så de rejser før middagsmaden, som er den dyre.
* Børnefamilier bliver kort tid på øen, for der er kun 2 små underholdnings-attraktioner, Søfartsmuseet og Skipper Park, begge i Marstal - Søbygaard på Vestærø er på vej.
* Ærø er en dejlig cykel-ø, men cykelturismen går i høj grad ud på nøjsomhed med et lille telt og ikke plads til store indkøb på bagagebæreren.
* Der er kun få rigtig gode restauranter på øen, og det er kun her der lægges store penge.
* Kun i Ærøskøbing er der enkelte luksusbutikker, mens Marstals butiksliv halter med en halvdød gågade.
Stilstand eller forandring
Der er stor træghed overfor forandring, for Ærø er vitterlig dejlig som den er, men øen kunne med det nuværende antal turister tjene 1 milliard - lækkerheden skal bare ind over butikker, restauranter, havne, fritidshuse, campingpladser, attraktioner. Så behovet er måske ikke flere turister, men at øen omfavner dem der vil lægge penge.
Det er en svær udvikling, men Bornholm har vist en vej hvor integriteten bevares - det behøver ikke at ende som Skagen eller Bing-Bong-land.